
-
მარიამ ბექთაშაშვილი
- კომენტარები არ არის
- მაისი 31, 2025
სარჩევი
საძიებო მარკეტინგისა (Search Engine Marketing – SEM) და ბრენდ სტრატეგიების ურთიერთკავშირი სცილდება უბრალო პარალელურ ფუნქციონირებას. ამ ორი მიმართულების ეფექტიანი სინერგია, ანუ ბრენდინგისა და საძიებო მარკეტინგის ინტეგრაცია, წარმოადგენს აუცილებელ პირობას მნიშვნელოვანი მიღწევების უზრუნველსაყოფად ბრენდის ცნობადობის (Brand Awareness) ამაღლების, ბაზრის წილის ზრდისა (Market Share Growth) და საერთო მარკეტინგული პერფორმანსის (Overall Marketing Performance) ოპტიმიზაციის თვალსაზრისით.
ბრენდინგისა და საძიებო მარკეტინგის (SEM) გუნდებს ბევრი საერთო აქვთ და ერთმანეთი სჭირდებათ. ამიტომ, ძალიან მნიშვნელოვანია, რომ ისინი ერთად მუშაობდნენ, როგორც სტრატეგიულად (დიდი გეგმების დონეზე), ისე ყოველდღიურ საქმეებში.
ეს აუცილებელია, რადგან კომპანიის მიზნებისა და მარკეტინგული ამოცანების წარმატებით შესრულება პირდაპირ დამოკიდებულია იმაზე, თუ რამდენად აქტიურად არის ჩართული ორივე გუნდი, რამდენად კარგად იყენებენ რესურსებს და რამდენად შეთანხმებულად მოქმედებენ ბრენდინგისა და საძიებო მარკეტინგის ინტეგრაციის ფარგლებში.
“საძიებო მარკეტინგის სპეციალისტები ხშირად მუშაობის პროცესის ბოლო ეტაპზე ერთვებიან (operational flow) და საკმაოდ შორს არიან ბრენდის მთავარი სტრატეგიის შემუშავებისგან.
როდესაც საჭირო ხდება იმის ჩვენება, თუ რა სარგებელი მოიტანა ბრენდინგში ჩადებულმა ფულმა (ROI – ინვესტიციის უკუგება), ამ სარგებელს ხშირად მოგვიანებით, სხვადასხვა მარკეტინგული არხების, გამოყენებული პლატფორმებისა და უკვე განხორციელებული სტრატეგიის შედეგებით ზომავენ.
საძიებო მარკეტინგის მცდელობები ხშირად ნაკლებად ეფექტურია, თუ კომპანიას არ აქვს გამორჩეული ბრენდი და მკაფიო სტრატეგია. ამის გარეშე რთულია კონკურენტებზე უკეთ გამოჩენა საძიებო სისტემების შედეგებში (SERP), იქნება ეს ფასიანი რეკლამა (PPC) თუ უბრალოდ საიტზე განთავსებული ინფორმაცია.”
მე მჯერა, რომ ძალიან დიდი სარგებლის მომტანია, როდესაც ხდება ბრენდინგისა და საძიებო მარკეტინგის ინტეგრაცია. ასევე, ბევრად ეფექტურია, როდესაც ისინი ურთიერთ – პარტნიორობენ (partnership) და მჭიდროდ თანამშრომლობენ (collaboration) უფრო დიდ ბიზნეს და მარკეტინგულ გუნდებში, ანუ მთლიან სამუშაო გარემოში (ecosystem) არიან ჩართულნი.
ინდუსტრიული დისკუსიების, დაგროვილი გამოცდილებისა და გაზიარებული პროფესიული ხედვების ანალიზის საფუძველზე, წარმოგიდგენთ სტრატეგიულ რეკომენდაციებს. აღნიშნული რეკომენდაციები სეგმენტირებულია საძიებო მარკეტინგის (SEM) სპეციალისტებისა და ბრენდინგის მიმართულების კრეატიული პროფესიონალებისა და სტრატეგებისთვის, რათა ბრენდინგისა და საძიებო მარკეტინგის ინტეგრაცია უფრო ეფექტური გახდეს.
ეს მიდგომები უზრუნველყოფს ინტეგრირებული და მაღალი ეფექტიანობის მქონე მარკეტინგული შესაძლებლობების გენერირებას, რაც კრიტიკულად მნიშვნელოვანია ბრენდის კაპიტალის ზრდის, მისი საბაზრო პოზიციების გამყარებისა და ბიზნესის საერთო პერფორმანსის ოპტიმიზაციისათვის.

საძიებო მარკეტინგის სპეციალისტებისთვის: კონტენტისა და კრეატივის სტანდარტიზაციის აუცილებლობა
მყარი, დოკუმენტირებული ბრენდული სტრატეგიის, მათ შორის მკაფიოდ განსაზღვრული ბრენდის ხმის (Brand Voice), ვიზუალური იდენტობისა და ძირითადი მესიჯების (Key Messaging Pillars) არარსებობის შემთხვევაში, საძიებო მარკეტინგის სპეციალისტები (ისევე როგორც სხვა მარკეტინგული არხების თანამშრომლები) ხშირად ოპერირებენ სტრატეგიული კოორდინაციის გარეშე. და ეს ხდება მაშინ, როდესაც საქმე ეხება SEO-სა და ფასიანი ძიების წარმატებისთვის საჭირო კონტენტისა და აქტივების (assets) შექმნას, რაც პირდაპირ აფერხებს ბრენდინგისა და საძიებო მარკეტინგის ინტეგრაციის პოტენციალს.
ეს პირდაპირ აისახება SEO-სა და ფასიანი ძიების (PPC) კამპანიებისთვის აუცილებელი, მაღალი კონვერსიის პოტენციალის მქონე კონტენტისა და კრეატიული აქტივების (Creative Assets) შემუშავებაზე. შედეგად, რთულდება სამიზნე აუდიტორიასთან თანმიმდევრული კომუნიკაცია, იკლებს კამპანიების ეფექტიანობა (Campaign Effectiveness) და შეზღუდულია ინვესტიციის უკუგების (ROI) მაქსიმიზაციის შესაძლებლობა.
ასეთ ვაკუუმში (vacuum), არსებობს საუკეთესო პრაქტიკები და არხის სტრატეგიები, რომლებსაც შეუძლიათ განსაზღვრონ, რა შეიქმნას და რომელი სიტყვები, მესიჯები (messaging) და კრეატივი (creative) იქნას გამოყენებული.
თუმცა, ეს შეიძლება იყოს ფრაგმენტული (fragmented), არათანმიმდევრული და ზოგად თემებსა და მიზნებთან დაუკავშირებელი.
როდესაც გვაქვს სტანდარტები და სტრატეგიები, რომლებსაც დავეყრდნობით (leverage), ჩვენ შეგვიძლია გავხდეთ ძირითადი, უნიკალური მესიჯების კიდევ უფრო ეფექტიანი გამავრცელებლები ბრენდის გასაცოცხლებლად (to bring the brand alive).

უნიკალური ღირებულების შეთავაზებები (Unique Value Propositions) და მათი როლი
საძიებო კამპანიებისა და სტრატეგიების ერთ-ერთი მთავარი საზომი არის ის, თუ რამდენად ეფექტურად მოაქვთ მათ კონვერსიები (conversions – ანუ, სასურველი ქმედებები, როგორიცაა ყიდვა, რეგისტრაცია) – და კიდევ უფრო ღრმად, რა ხდება ამ კონვერსიების შემდეგ, ანუ გადაიქცევიან თუ არა ისინი რეალურ გაყიდვებად, შემოსავლად და მოგებად.
როდესაც პოტენციური კლიენტები (leads) არ არიან თქვენთვის შესაფერისი (ანუ, არ ხდება მათი კვალიფიცირება – qualifying), ან თქვენი პროდუქტი/სერვისი მათთვის ზედმეტად ძვირია, ან გამყიდველებს ფასზე ედავებიან, ან ონლაინ მაღაზიიდან არ ყიდულობენ და ისევ Google-ში ბრუნდებიან საძიებლად – ეს ნიშნავს, რომ თქვენ კარგად ვერ შეასრულეთ თქვენი საქმე, ანუ კარგად ვერ მოყევით თქვენი ამბავი და ვერ გაუზიარეთ თქვენი პროდუქტის / სერვისის უნიკალური ღირებულება (value proposition). აქ ბრენდინგისა და საძიებო მარკეტინგის ინტეგრაცია გადამწყვეტია სწორი მესიჯის მიტანისთვის.
ყოველთვის იქნება ვიღაც, ვინც ყველაზე იაფ პროდუქტს ეძებს, და თუ თქვენ არ ხართ ბაზარზე ყველაზე დაბალი ფასის ლიდერი (low-price leader), ამ გაყიდვებს დაკარგავთ.
მაგრამ, როდესაც ვინმე ეძებს თქვენს უნიკალურ შეთავაზებას და იმ ფაქტორებს, რომლებიც შეიძლება მოიცავდეს ფასს, მაგრამ რეალურად ბევრად მეტი რამ არის თქვენს შეთავაზებაში ჩადებული, მეტად ღირებული, თქვენ გინდათ, რომ ეს ყველაფერი შესანიშნავად წარადგინოთ კომუნიკაციის ყველა წერტილში (every touch point), მათ შორის უნდა იქონიოთ მხედველობაში, არანაკლებ მნიშვნელოვანი – SEO-სა და PPC-ის სტრატეგიისთვის.
თუ ეს უნიკალური ღირებულებები არ გაქვთ ჩამოყალიბებული, მაშინ ან თავად იგონებთ რაღაცებს, ან ეყრდნობით ნაკლებად მნიშვნელოვან მახასიათებლებსა და სარგებელს, ან უნებლიეთ აჩენთ თქვენს პროდუქტებსა და სერვისებს ისე, თითქოს ისინი სხვებისას ჰგავს. – და, ეს მიდგომა არაეფექტურია!
სხვა არსებული რესურსების მხარდაჭერა და კოორდინაცია
საკუთარ გამოცდილებაზე დაყრდნობით, გეტყვით, რომ SEO -სა და ფასიანი ძიების მართვისას, როდესაც ქოფირაითერებთან, UX (User Experience – მომხმარებლის გამოცდილების) დიზაინერთან და სხვა რესურსებთან ერთად ვმუშაობდით, ხშირად მისვამდნენ SEO-ს მიღმა კითხვებს ბრენდის ხმის, ტონის, სტილისა და სხვა ასპექტების შესახებ.
ჯერ კიდევ იმ დროისათვის, ხშირ შემთხვევაში, არ მყავდა ადამიანი, გუნდი ან საჭირო დოკუმენტაცია, რომელზეც შემეძლო მიმეთითებინა.
დანამდვილებით შემიძლია გითხრათ, SEO-ს განსაკუთრებით სჭირდება სხვა რესურსების არსებობა და მოძიება, როგორიცაა IT (Information Technology – ინფორმაციული ტექნოლოგიები), UX (მომხმარებლის გამოცდილება), ქოფირაითერი და სხვები, რომ წარმატებული იყოს მიმდინარე საქმიანობა და მიღწევადი იყოს სასურველი შედეგი. ბრენდინგისა და საძიებო მარკეტინგის ინტეგრაცია ხელს უწყობს ამ რესურსების ეფექტურ კოორდინაციას.

როდესაც ბრენდინგი და ბრენდ სტრატეგია ინტეგრირებულია (integrated) და ხელმისაწვდომია, თქვენ კვლავ შეგიძლიათ შეამციროთ ის ნაპრალი (gap) ან ვაკუუმი (vacuum), რომელიც სხვა რესურსების ჩართვისას იქმნება.
რაც უფრო ინტეგრირებულია (integrated) მესიჯინგი (messaging – ანუ, თქვენი ძირითადი გზავნილები), მით უკეთ იცნობთ თქვენს ბრენდს და „მოძრაობის წესებს“ და მით მეტის გაკეთება შეგიძლიათ ერთად, რომ ეფექტურად გამოიყენოთ თქვენი რესურსები და არ მოგიწიოთ დანაწევრებული (disjointed), ცალკეული კვლევების ჩატარება სხვადასხვა ფუნქციებსა და დეპარტამენტებში.
გზამკვლევი – ბრენდის კრეატიული სპეციალისტებისა და სტრატეგებისთვის: ეფექტურობის ზრდა
მეტი კავშირი KPI-სა და ROI-სთან
ბრენდის სტრატეგია და განვითარება ყოველთვის კრიტიკულად მნიშვნელოვანი იყო ნებისმიერი კომპანიის წარმომადგენლობისთვის (presence), რაც გავლენას ახდენდა პროდუქტის განვითარებაზე, გაყიდვებზე, მარკეტინგსა და მომხმარებელთა მომსახურებაზე.
თუმცა, ძალიან ბევრ შემთხვევაში, ბრენდინგის დაკავშირება კონკრეტულ, პირდაპირ ძირითად შესრულების ინდიკატორებთან (KPIs – Key Performance Indicators) რთული იყო.
ასე დროს, დაინტერესებული მხარეების (stakeholders) რეაქციები, განზრახული მესიჯინგის (messaging) მიღება და ვალიდაცია (validation – დადასტურება) ხდება.
მაგრამ გაზომვების უმეტესობა ნაკადის ქვედა დონეზე (downstream) ხდება მარკეტინგში, გაყიდვებსა და სხვა სფეროებში, პირველი შთაბეჭდილებების მიღმა, და ეს პირდაპირ არ არის გამიზნული ბრენდის გავლენის გასაზომად, როდესაც საქმე მარკეტინგულ ტაქტიკებსა და გაყიდვების ძაბრებს/არხებს (pipelines) ეხება. აქ, ბრენდინგისა და საძიებო მარკეტინგის ინტეგრაცია კრიტიკულად მნიშვნელოვან როლს თამაშობს.
ციფრული მარკეტინგის (და საძიებო მარკეტინგის SEM) და ბრენდინგის სპეციალისტებს შორის ინტეგრაციით (integration) და უფრო მჭიდრო ურთიერთობებით, შესაძლებელია მომხმარებლის გზის ე.წ. რუკის (customer journey mapping) უკეთ შედგენა, რაც KPI-ებს (ძირითად შესრულების ინდიკატორებს) შესაბამისობაში მოიყვანს ბრენდინგის პროცესიდან დაწყებული, კონვერსიებითა (conversions) და გაყიდვებით დამთავრებული.
კვლევა და მიღებული მონაცემები (Research And Data Gained) – ახალი პერსპექტივები
მნიშვნელოვანია, ვიცოდეთ, რომ ბრენდინგი – სამუშაო პროცესების წარმართვისთვის ბაზრის კვლევას (market research) ეყრდნობა (leverage).
საძიებო მარკეტინგი არსებობს კვლევის მონაცემებზე დაყრდნობით, (საკვანძო სიტყვები – keywords, ასევე, აუდიტორიების – audiences, კონკურენტებისა – competitors) და ანალიტიკაზე (analytics), რათა რაც შეიძლება რეალურ დროში (real-time) გაზომოს გავლენის ეფექტურობა.
საძიებო მარკეტინგისთვის სპეციფიკური კვლევა და ანალიტიკა, როგორც წესი, არ წარმოადგენს ბრენდინგის პროექტების მთავარ წყაროს. მიუხედავად ამისა, ეს მონაცემები შეიძლება შესანიშნავი დანამატი (supplement) იყოს (და ზოგ შემთხვევაში, პოტენციურად უნიკალურიც კი), რათა ბაზრის კვლევას, რომელიც ბრენდ სტრატეგიის გადაწყვეტილებებსა და განვითარებაში გამოიყენება, კიდევ ერთი განზომილება (dimension) შესძინოს. ბრენდინგისა და საძიებო მარკეტინგის ინტეგრაცია ამ კუთხით ახალ შესაძლებლობებს ქმნის.
საძიებო მარკეტინგის კოლეგებთან თანამშრომლობით (partnering), გამოცდილების გაზიარებითა და სხვადასხვა სახის დისკუსიებით, შესაძლებელია ინფორმაციის ახალი, დიდი რაოდენობის (wealth of information) მიღება.
მიმდინარე პროცესების დახვეწა და ოპტიმიზაცია:
ბრენდინგი, როგორც დინამიური პროცესი
ხშირად (ბრენდინგი, რებრენდინგი და ბრენდ სტრატეგია) ისეთ პროექტებად ან წამოწყებებად განიხილება, რომლებიც ერთხელ კეთდება და შემდეგ წლების მერე მეორდება – ანუ, მათ არ აღიქვამენ როგორც მიმდინარე ან უწყვეტ პროცესებად.
არაერთი ბრენდის სპეციალისტი, აღნიშნავს, რომ ბევრი კომპანია დაახლოებით ათ წელიწადში ერთხელ აკეთებს რებრენდინგს.
რატომ? იმიტომ, რომ ამ პროცესს აღიქვამენ, როგორც ერთჯერად მოვლენას და არა როგორც მიმდინარე სტრატეგიას ან რაღაცას, რაც უნდა გაიზომოს, დაიხვეწოს და ოპტიმიზირდეს (optimize). ეს ძალიან განსხვავებული მიდგომაა საძიებო მარკეტინგისგან.
საძიებო მარკეტინგისა და სხვა ციფრული მარკეტინგის არხების მიერ შემოთავაზებული ინსაითების (insights – სიღრმისეული გაგება, ანალიზი), პარტნიორობებისა და შესაძლებლობების გამოყენებით (leveraging), ბრენდინგი შეიძლება გახდეს უფრო დინამიური და ბევრად ეფექტური. ეს არის ერთ-ერთი მთავარი სარგებელი, რასაც ბრენდინგისა და საძიებო მარკეტინგის ინტეგრაცია იძლევა.
აღნიშნული პროცესი არ განიხილება არა იმ თვალსაზრისით, რომ კომპანიის რებრენდინგი ყოველწლიურად, ყოველთვიურად ან ყოველკვირეულად უნდა მოხდეს, არამედ იმ კუთხით, რომ შესაძლებელი იყოს ოპტიმიზაციისა და განახლებების გაკეთება, რათა ის დროთა განმავლობაში რაც შეიძლება მიზანზე ორიენტირებული (goal-oriented) და ეფექტური გახდეს.
დასანერგი პროცესის ბოლომდე კონტროლისა და მონიტორინგის შესაძლებლობა
ეს კონკრეტული ისეთი რამ არის, რაზეც განსაკუთრებული ყურადღებაა გასამახვილებელი. აი რას ვგულისხმობთ…
შესაძლებელია იმედგამაცრუებელი იყოს, როდესაც თვეების განმავლობაში ამდენ ინვესტიციას დებ სრულყოფილ ბრენდ სტრატეგიაში და, საბოლოოდ, ხედავ, რომ ის სრულად არ დანერგილა (implemented) ან გააქტიურებულა (activated) ისე, როგორც განზრახული იყო.
ხშირ შემთხვევაში, პროექტი სრულდებოდა და მაშინაც კი, როდესაც კონკრეტული გუნდია პასუხისმგებელი ვიზუალური სტილის (look and feel) ან მესიჯინგის (messaging) გარკვეულ ადგილებში დანერგვაზე, სხვებს გადაეცემოდა (handed off) გასაგრძელებლად და შესაბამისად იცვლებოდა სტრატეგიაც, კონტენტიც, ხედვაც და სხვა უამრავი ასპექტი. ამგვარი სამუშაო პროცესი კი არ შეესაბამება თავდაპირველ სტანდარტებს და ირღვევა საერთო წესები, რაც ცუდად აისახება სასურველი შედეგების მიღწევაზე.
როდესაც საძიებო მარკეტინგის სპეციალისტი და ბრენდ მენეჯერი ერთად მუშაობენ, ანუ როცა ხორციელდება ბრენდინგისა და საძიებო მარკეტინგის ინტეგრაცია, არსებობს შესაძლებლობა, უზრუნველყოთ, საკვანძო სიტყვებისა და საბანერო რეკლამის (display ad) დონემდე, არსებობდეს ორმხრივი კავშირი (two-way street) საძიებო მარკეტინგის საუკეთესო პრაქტიკებსა და ბრენდ სტრატეგიას შორის. სწორედ, ასეთი ურთიერთ თანხვედრით და ამგვარი მიდგომებით ხდება უნიკალური ასპექტების დანერგვა (implementation) შემდგომ უკვე არსებულ მომხმარებელზე შთაბეჭდილების მოხდენა.
და ბოლოს: როგორ მუშაობს ეს ყველაფერი ერთად (Bringing It All Together)
მიუხედავად იმისა, რომ ბრენდინგის პროცესები და თანამშრომლები / კოლეგები შეიძლება შორს იყვნენ საძიებო მარკეტინგის სპეციალისტებისგან, რომლებიც ხშირად ძაბრის (funnel) ქვედა ნაწილში არიან და კონვერსიების (conversions) მოზიდვაზე მუშაობენ, და შეიძლება ჩანდეს, რომ ბევრი საერთო არ აქვთ, უნდა აღინიშნოს, რომ პარტნიორობას და, კერძოდ, ბრენდინგისა და საძიებო მარკეტინგის ინტეგრაციას დიდი სარგებელი მოაქვს.
იქნება ეს KPI-ებთან (ძირითად შესრულების ინდიკატორებთან) სრული კავშირი, მონაცემებსა და კვლევებზე წვდომა, სრულყოფილი და სწორი დანერგვის უზრუნველყოფა, თუ სხვა ფაქტორები, რომლებიც განვიხილეთ, მოკლედ, ბრენდები საერთო ჯამში სარგებელს იღებენ.
ჩვენ ნაკლებად აღმოვჩნდებით ისეთ სიტუაციებში, სადაც უბრალო სასაქონლო ერთეულად (commodity) აღგვიქვამენ. გაყიდვების გუნდებს შეუძლიათ წარმატებისთვის უკეთესი პირობები შეექმნათ ფასით კონკურენციის გარეშე. ბრენდისადმი სიმპათია (brand affinity) შეიძლება ბევრად ადრე დაიწყოს, რაც აძლიერებს მომხმარებლის მთელი ცხოვრების განმავლობაში ღირებულებას (lifetime value – LTV) და მომხმარებლის ლოიალობას (customer loyalty), რაც თავის მხრივ გავლენას ახდენს მომგებიანობასა (profitability) და ზრდაზე (growth).
ასეთ დროს, მომხმარებლები კომპანიას ან პროდუქტს უბრალოდ ჩვეულებრივ, არაფრით გამორჩეულ ნივთად (commodity) აღარ აღიქვამენ. გაყიდვების გუნდებსაც უადვილდებათ წარმატების მიღწევა ისე, რომ სხვებს მხოლოდ ფასით არ ეჯიბრებიან. სრულიად შესაძლებელია, ადამიანებს თქვენი ბრენდი (brand affinity) ბევრად მალე შეაყვაროთ და ლოიალური დამოკიდებულება ჩამოაყალიბოთ მომხმარებლებსა და ბრენდს შორის. ეს კი ნიშნავს, რომ ისინი უფრო დიდხანს დარჩებიან თქვენი ერთგულები (customer loyalty და გაცილებით მეტს იყიდიან თქვენგან (lifetime value – LTV) და). საბოლოოდ, ეს ყველაფერი თქვენი კომპანიის მოგებაზე (profitability) და კომპანიის ზრდაზე (growth) კარგად აისახება.